DAG/TID man-lør | 8:00-8:45 | 9.00 -12:00 | 12:00-14:00 | 14:00-17:00 | 17:00-19:00 | 19:00-21:00 |
Søndag 3/8NB.Tidspunktene i denne kolonnen gjelder søndag og er ulik resten av uka. | 1200-1800Suppe og Sosialt Deltakerne hentes på Simrishavn stasjon | 1800-1900Å komme tilstede.Åpning. Idalotta Backmann
Dag Norgård og Barbro Rønning |
1900-2100Med skuespilleren som medforsker.Dag Norgård
og Barbro Rønning |
|||
Mandag 4/8 | Oppvarming Helka Maria Kinnunen | Workshop: Increasing the awareness of the now moment Helka Maria Kinnunen | Lunch | Workshop Den autonome ensemble-
skuepilleren Persepsjon Dag Norgård |
Middag | Refleksjon over dagens arbeid Tematisk Fordypning Alle |
Tirsdag 5/8 | Oppvarming IdalottaBackmann | Workshop: Den autonome Ensemble-
Skuespilleren Persepsjon Dag Norgård |
Lunch | Workshop Kunstnerisk kunnskapsbildning
Barbro Smeds |
Middag | Refleksjon over dagens arbeid Fanny-erfaringer fra vår praktikv/Kristine Gulbrandsen och Charlie Challis |
Onsdag 6/8 | Oppvarming Håkon Fyhn | Workshop :Aktiv passivitet/Passiv aktivitet
Håkon Fyhn |
Lunch | Den autonome Ensemble-Skuespilleren
Emosjon Dag Norgård Refleksjon over dagens arbeid |
Middag | Workshop: Acting and the senses Luis Rocha Antunes |
Torsdag 7/8 | Oppvarming Anita | Workshop Moving in with KallesSkelet Anita Vmaki | Åpen fordypning | Middag | Refleksjon over dagens arbeid Alle | |
Fredag 8/8 | Oppvarming David Keir Wright | Workshop Den autonome Ensemble
Skuepilleren Dag Norgård |
Lunch | Workshop Den autonome ensemble
skuespilleren Refleksjon over dagens arbeid Alle |
Middag | Avslutningsrituale Fæst |
Lørdag 9/8 | Oppsummering | Avreise |
NORSCENLABBET: 3-9 august, 2014, Grønekulle GårdNORSCENLABBET: 3-9 august, 2014, Grønekulle Gård
Presentasjon av framføringer og verksteder
SØNDAG :
Den autonome ensembleskuespilleren:
Fra praksis til praksisforskning
v/Dag Norgård og Barbro Rønning
Dag og Barbro vil presentere sitt skuespillermetodiske arbeid under utvikling, med fokus på prosessens dynamikk, kroppsliggjøring, konseptuelle rammer og kontekst.
Mer om Dags arbeid: www.norgard.se
Mer om Barbros arbeid: http://www.ntnu.no/ansatte/barbro.ronning
MANDAG :
Increasing the awareness of the now-moment
v/ Helka Maria Kinnunen
A practical workshop, where the focus is in the holistic use of breathing and voice. Gentle, meditative and more dynamic exercises of spine work, breathing techniques and body resonances that may help in expanding one’s awareness of the now-moment, especially needed in the actor’s pre-performative practice and well-being.
Actor, scriptwriter, theatre pedagogue
Doctor of Arts (Theatre and Drama)
+358445954495
1.helkamariakinnunen09@gmail.com
MANDAG, TIRSDAG, ONSDAG OG FREDAG
Den autonome ensembleskuespilleren – gjennomløpende :
v/ Dag Norgård
Vi kommer att arbeta med Perceptionstekniken som skådespelare, som dramatiker och som regissör. Vi fördjupar Perceptionstekniken genom praktisk användning av olika Emotioner. Vi kommer också att undersöka hur Ansiktsemotionerna kan ge en kroppslig aktivitet, som i sin tur kan påverka Rollens drivkraft.
TIRSDAG:
Scenkonstnärlig kunskap
v/ Barbro Smeds
Vad är scenkonstnärlig kunskap? Hur erövras den, hur utövas den? Vi provar metoder att artikulera, benämna och reflektera över praktiska kunskaper, konstnärliga kunskaper- intuition, omdöme och hantverk.
Barbro Smeds, dramatiker och regissör, sedan 2007 professor i konstnärlig kunskapsbildning på Stockholms dramatiska högskola. Mer om Barbros arbeid: http://www.stdh.se/forskning/vi-som-forskar/barbro-smeds_1
Fanny-erfarenheter fra en postdramatisk praktik
v/Kristine Gulbrandsen og Charlie Challis
To studenter fra Teaterhøyskolen i Luelå gestalter sine erfaringer med emosjonsarbeidet under vårens praksisperiode ved Borås Stadsteater : Världspremiär av Fanny efter Erica Jongs roman. Dramatisert og regissert av Erik Holmstrøm. Mer om forestillingen: http://www.borasstadsteater.se/fanny.html
ONSDAG:
«Aktiv passivitet / passiv aktivitet»
v/Håkon Fyhn
Det jeg er nysgjerrig på og ønsker å utforske er:
Undersøke betydningen av kontroll/intensjon og det å slippe dette for å la andre impulser ta form. Søke en alternativ forståelse til motsetningen som gjerne trekkes mellom aktivitet/kontroll og passivitet/mangel på kontroll.
Utforske muligheten for å slippe aktiv intensjon om å gjøre noe bestemt men like vel være aktiv. Det vil si en form for aktiv passivitet, eller passiv aktivitet. Kanskje dreier det seg om å stilne en form for aktivitet for å la en annen form slippe til; stilne en stemme for å la en annen slippe til. Noen stikkord: Lytte i det handlende øyeblikk. Søke kontakt med lavmælte impulser. Kjenne etter.
Fremgangsmåte:
Workshop. Øvelser inspirert av aikido, som går ut på å lytte uten å projisere, handle uten fiksert intensjon, la det som oppstår i møtet med partneren få blomstre. Dette kan kombineres med spontane skriveøvelser og samtaler for refleksjon. Kan kanskje også knyttes til andre øvelser på programet?
Håkon Fyhn er forsker ved Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier ved NTNU. Han er antropolog og interesserer seg spesielt for fenomenet tilstedeværelse og det som skjer i møtet mellom mennesker. Han har drevet forskning på områder som skriving, minner, kampkunst, dans, kropp, håndverk, produktutvikling, tverrfaglighet, sjamanisme, arkitektur, energi og oppussing. Doktorgradsavhandlingen heter «Møte med tilstedeværelse; mellom form og tomhet i produktutvikling, aikido og antropologisk erkjennelse».
Acting and the senses
v/Luis Rocha Antunes
1. Emotional memory
2. Emotions vs moods
3. How many senses do we have?
4. How can our awareness of the senses help us with acting?
Summary: I propose an introduction to the topic by starting to make a distinction between emotions and the senses and how they can interact to create… moods, that is, developed emotions throughout time. My goal is to present examples of what I call experiential film aesthetics, where actors make use of their sensory awareness across senses such as the vestibular, nociception, proprioception and thermoception.
Luis Rocha Antunes is graduated in Literature and Culture Studies in 2007, from the University of Lisbon, Portugal. I hold an MA degree in Film Studies from the New University of Lisbon, Portugal. I am currently a doctoral candidate at the University of Kent (UK) and the University of Science and Technology (Norway), I was Harvard University Fellow (2013-2014) and a Research Fellow from the Danish Ministry for Science, Technology and Innovation, at the University of Copenhagen (2009-2010). Mer om Luis`arbeid: http://ntnu-no.academia.edu/LuisRochaAntunes
TORSDAG:
Moving in/with “Kalle’s skelet”
v/ Anita Valkeemâki
Moving in /with “Kalle`s skelet” is an embodied journey where through different practices we open our understanding and knowledge about our skeleton. Here I mean that the core of a movement is in our bone structure, and not only the movement – words, text and speech is in our body – and here we can imagine a speech resonance in bone.
The practice contains; work together with pairs or small groups (partnering), hands-on techniques, improvisation exercises and all possible approaches that may emerge from action. There is no set material or requirements how do the moving or work should look like or occur.
I have few words I want to emphasize with you: weight, gravity, touch, sensation, reaction, impulse, perception (awareness), give, receive, and decision.
In workshop we are exploring of our own being, breathing, moving, feeling, sensing, and speaking…together at stage, in life.
Anita Valkeemäki / Art University/ Theatre Academy
Anita Valkeemäki, MA (Dance Pedagogy), works as a freelance movement educator, at Theatre Academy (University of Arts Helsinki, Finland), in Degree Programme in Acting in Swedish.
Based on her studies in dance and movement, osteopathy, and cranial-sacral therapy, she has founded her own private practice of somatic well-being.
In her ongoing research at the Performing Arts Research Centre (University of Arts) she questions a variety of dance pedagogical approaches, when a teaching is based on selected words which denotes from various primitive reflexes and revolves around dance improvisation