Oppdatert Program 03 – 09.08


DAG/TID man-lør 8:00-8:45 9.00 -12:00 12:00-14:00 14:00-17:00 17:00-19:00 19:00-21:00
Søndag 3/8NB.Tidspunktene i denne kolonnen gjelder søndag og er ulik resten av uka. 1200-1800Suppe og Sosialt Deltakerne hentes på Simrishavn stasjon 1800-1900Å komme tilstede.Åpning. Idalotta Backmann

Dag Norgård og Barbro Rønning

1900-2100Med skuespilleren som medforsker.Dag Norgård

og Barbro Rønning

Mandag 4/8 Oppvarming Helka Maria Kinnunen Workshop: Increasing the awareness of the now moment Helka Maria Kinnunen Lunch Workshop Den autonome ensemble-

skuepilleren

Persepsjon

Dag Norgård

Middag Refleksjon over dagens arbeid Tematisk Fordypning Alle
Tirsdag 5/8 Oppvarming IdalottaBackmann Workshop: Den autonome Ensemble-

Skuespilleren

Persepsjon

Dag Norgård

Lunch Workshop Kunstnerisk kunnskapsbildning

Barbro Smeds

Middag Refleksjon over dagens arbeid Fanny-erfaringer fra vår praktikv/Kristine Gulbrandsen och Charlie Challis
Onsdag 6/8 Oppvarming Håkon Fyhn Workshop :Aktiv passivitet/Passiv aktivitet

Håkon Fyhn

Lunch Den autonome Ensemble-Skuespilleren

Emosjon

Dag Norgård

Refleksjon over dagens arbeid

Middag Workshop: Acting and the senses Luis Rocha Antunes
Torsdag 7/8 Oppvarming Anita Workshop Moving in with KallesSkelet Anita Vmaki Åpen fordypning Middag Refleksjon over dagens arbeid Alle
Fredag 8/8 Oppvarming David Keir Wright Workshop Den autonome Ensemble

Skuepilleren

Dag Norgård

Lunch Workshop Den autonome ensemble

skuespilleren

Refleksjon over dagens arbeid

Alle

Middag Avslutningsrituale Fæst
Lørdag 9/8 Oppsummering Avreise

NORSCENLABBET: 3-9 august, 2014, Grønekulle GårdNORSCENLABBET: 3-9 august, 2014, Grønekulle Gård

Presentasjon av framføringer og verksteder

SØNDAG :

Den autonome ensembleskuespilleren:

Fra praksis til praksisforskning

v/Dag Norgård og Barbro Rønning

Dag og Barbro vil presentere sitt skuespillermetodiske arbeid under utvikling, med fokus på prosessens dynamikk, kroppsliggjøring, konseptuelle rammer og kontekst.

Mer om Dags arbeid: www.norgard.se

Mer om Barbros arbeid: http://www.ntnu.no/ansatte/barbro.ronning

MANDAG :

Increasing the awareness of the now-moment

v/ Helka Maria Kinnunen

A practical workshop, where the focus is in the holistic use of breathing and voice. Gentle, meditative and more dynamic exercises of spine work, breathing techniques and body resonances that may help in expanding one’s awareness of the now-moment, especially needed in the actor’s pre-performative practice and well-being.

Helka-Maria Kinnunen

Actor, scriptwriter, theatre pedagogue

Doctor of Arts (Theatre and Drama)

+358445954495

1.helkamariakinnunen09@gmail.com

MANDAG, TIRSDAG, ONSDAG OG FREDAG

Den autonome ensembleskuespilleren – gjennomløpende :

v/ Dag Norgård

Vi kommer att arbeta med Perceptionstekniken  som skådespelare, som dramatiker och som regissör. Vi fördjupar Perceptionstekniken genom praktisk användning av olika Emotioner. Vi kommer också att undersöka hur Ansiktsemotionerna kan ge en kroppslig aktivitet, som i sin tur kan påverka Rollens drivkraft.

TIRSDAG:

Scenkonstnärlig kunskap

v/ Barbro Smeds

Vad är scenkonstnärlig kunskap? Hur erövras den, hur utövas den? Vi provar metoder att artikulera, benämna och reflektera över praktiska kunskaper, konstnärliga kunskaper- intuition, omdöme och hantverk.

Barbro Smeds, dramatiker och regissör, sedan 2007 professor i konstnärlig kunskapsbildning på Stockholms dramatiska högskola. Mer om Barbros arbeid: http://www.stdh.se/forskning/vi-som-forskar/barbro-smeds_1

Fanny-erfarenheter fra en postdramatisk praktik

v/Kristine Gulbrandsen og Charlie Challis

To studenter fra Teaterhøyskolen i Luelå gestalter sine erfaringer med emosjonsarbeidet under vårens praksisperiode ved Borås Stadsteater : Världspremiär av Fanny efter Erica Jongs roman. Dramatisert og regissert av Erik Holmstrøm. Mer om forestillingen: http://www.borasstadsteater.se/fanny.html

ONSDAG:

«Aktiv passivitet / passiv aktivitet»

v/Håkon Fyhn

Det jeg er nysgjerrig på og ønsker å utforske er:

Undersøke betydningen av kontroll/intensjon og det å slippe dette for å la andre impulser ta form. Søke en alternativ forståelse til motsetningen som gjerne trekkes mellom aktivitet/kontroll og passivitet/mangel på kontroll.

Utforske muligheten for å slippe aktiv intensjon om å gjøre noe bestemt men like vel være aktiv. Det vil si en form for aktiv passivitet, eller passiv aktivitet. Kanskje dreier det seg om å stilne en form for aktivitet for å la en annen form slippe til; stilne en stemme for å la en annen slippe til. Noen stikkord: Lytte i det handlende øyeblikk. Søke kontakt med lavmælte impulser. Kjenne etter.

Fremgangsmåte:

Workshop. Øvelser inspirert av aikido, som går ut på å lytte uten å projisere, handle uten fiksert intensjon, la det som oppstår i møtet med partneren få blomstre. Dette kan kombineres med spontane skriveøvelser og samtaler for refleksjon. Kan kanskje også knyttes til andre øvelser på programet?

Håkon Fyhn er forsker ved Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier ved NTNU. Han er antropolog og interesserer seg spesielt for fenomenet tilstedeværelse og det som skjer i møtet mellom mennesker. Han har drevet forskning på områder som skriving, minner, kampkunst, dans, kropp, håndverk, produktutvikling, tverrfaglighet, sjamanisme, arkitektur, energi og oppussing. Doktorgradsavhandlingen heter «Møte med tilstedeværelse; mellom form og tomhet i produktutvikling, aikido og antropologisk erkjennelse».

Acting and the senses

v/Luis Rocha Antunes

1. Emotional memory

2. Emotions vs moods

3. How many senses do we have?

4. How can our awareness of the senses help us with acting?

Summary: I propose an introduction to the topic by starting to make a distinction between emotions and the senses and how they can interact to create… moods, that is, developed emotions throughout time. My goal is to present examples of what I call experiential film aesthetics, where actors make use of their sensory awareness across senses such as the vestibular, nociception, proprioception and thermoception.

Luis Rocha Antunes is graduated in Literature and Culture Studies in 2007, from the University of Lisbon, Portugal. I hold an MA degree in Film Studies from the New University of Lisbon, Portugal. I am currently a doctoral candidate at the University of Kent (UK) and the University of Science and Technology (Norway), I was Harvard University Fellow (2013-2014) and a Research Fellow from the Danish Ministry for Science, Technology and Innovation, at the University of Copenhagen (2009-2010). Mer om Luis`arbeid: http://ntnu-no.academia.edu/LuisRochaAntunes

TORSDAG:

Moving in/with “Kalle’s skelet”

v/ Anita Valkeemâki

Moving in /with “Kalle`s skelet” is an embodied journey where through different practices we open our understanding and knowledge about our skeleton. Here I mean that the core of a movement is in our bone structure, and not only the movement – words, text and speech is in our body – and here we can imagine a speech resonance in bone.

The practice contains; work together with pairs or small groups (partnering), hands-on techniques, improvisation exercises and all possible approaches that may emerge from action. There is no set material or requirements how do the moving or work should look like or occur.

I have few words I want to emphasize with you: weight, gravity, touch, sensation, reaction, impulse, perception (awareness), give, receive, and decision.

In workshop we are exploring of our own being, breathing, moving, feeling, sensing, and speaking…together at stage, in life.

Anita Valkeemäki / Art University/ Theatre Academy

Anita Valkeemäki, MA (Dance Pedagogy), works as a freelance movement educator, at Theatre Academy (University of Arts Helsinki, Finland), in Degree Programme in Acting in Swedish.

Based on her studies in dance and movement, osteopathy, and cranial-sacral therapy, she has founded her own private practice of somatic well-being.

In her ongoing research at the Performing Arts Research Centre (University of Arts) she questions a variety of dance pedagogical approaches, when a teaching is based on selected words which denotes from various primitive reflexes and revolves around dance improvisation


Om nchboberg

Producer of living images and drama, light and sound design.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar